Jinja Montessori Pre-school er en skole som opfordrer børn
til at udvikle selvstændighed og selvtillid igennem individuelle skema belagte
hverdage. Det er en privat skole som ligger i det ”rige” kvarter i Jinja.
Det
er en bygning med små, men passende klasselokaler. Der er et stort grønt areal
tilhørende skolen, med gynger, legeplads og sandkasse. Alt er bygget til at børnene kan
udvikle deres kreative side.Børn og lærere på legepladsen |
Børnene er fra 0-10 år og opdelt i 4 klasser. De er en
blanding af mange forskellige nationaliteter. Sproget på skolen er derfor
engelsk og ingen har lov til at bruge deres moders sprog på skolen, da de lærer
det engelske sprog igennem undervisning og erfaring.
En typisk dag:
Hverdagen er meget struktureret. Børnene går i skole fra kl. 9-15 hver dag, bortset fra onsdag, hvor de har timer fra 9-13.
Fra kl. 9-10 bruges i klasselokalet, kl. 10-11 er snacktime og pause/legetid, 11-12.20 er i klasselokalet, 12.20-13.20 er lunch og pause/legetid og fra 13.20-14.40 er i klasselokalet. Derefter bruger vi tid på legepladsen imens børnene lige så stille bliver hentet.
Børnene i klasselokalet |
Montessori er en læringsmåde som blev grundlagt af Dr. Maria Montessori i 1907. Hun baserede hendes læringsmetoder på observationer af børnenes læringsproces. Fordi hun opdagede at børn er selv lærende. Normalt når man har en monessori skole er det kun monessori undervisning der bliver brugt. Men denne skole er speciel, fordi de kun bruger montessori undervisning med børnene fra 0-6 år. På almindelige monessori skoler bruger man kun montessori materiale, men her blander de undervisningen med materiale fra UK.
Lærerne:
Legepladsen |
Der er fem lærer på skolen og alle er uddannet. Tre er
uddannet her i Uganda og har taget en tre årig uddannelse indenfor montessori. Der
er en lærer fra Tyskland som er uddannet social pædagog og en fra London som er
uddannet lærer. De bliver lønnet ud fra erfaring og aftale med chefen. Chefen her
mener det vigtigste i hendes hverdag er lærerne, da hun ikke ville have en
skole der funger uden nogen så dygtige lærere. Derfor er lærerne den dyreste udgift
hun har. Hun er ikke selv lønnet som dem, men har lige penge til de faste udgifter og derefter bruger hun pengene på materialer.
Da jeg ud fra samtaler med lærerne og andre studerende har
fundet ud af at det ikke er normalt i Uganda at lære børn at tænke selv, virker
skolen meget Europæisk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar