Læringsmål:
1. Mål: Inklusion af et dansk talende barn,
blandt engelsk talende børn, i en international institution.
Hvorfor: Denne danske dreng kan ikke tale engelsk. Hans familie er lige flyttet til Uganda, for at se om deres børn kan klare at bo her permanent. Han har hurtigt fundet ud af at jeg snakker dansk, så han føler nu en tryghed, ved at han kan kommunikere på dansk med mig.
Hvorfor: Denne danske dreng kan ikke tale engelsk. Hans familie er lige flyttet til Uganda, for at se om deres børn kan klare at bo her permanent. Han har hurtigt fundet ud af at jeg snakker dansk, så han føler nu en tryghed, ved at han kan kommunikere på dansk med mig.
Hvordan:
Vi har nu prøvet forskellige ting. Og jeg har sat mig det mål ikke at svare ham
på dansk mere, men på engelsk, når han spørger mig på dansk. Jeg tror han
bliver inkluderet bedre i klassen, hvis han er på lige fod med de andre børn.
2. Mål: Instruere julestykke.
Hvorfor:
Hele skolen skal lave et jule skuespil og det er blevet min opgave at instruere
spillet. Det bliver en udfordring, i forhold til at skulle undervise børnene på
engelsk. Og jeg vil få en mere pædagogisk tilgang til undervisningen, da jeg
kan bruge mine UMD kompetencer i lektionerne og ud fra det lave det bedste julestykke
nogensinde. Jeg skal både undervise i drama delen og i musikdelen af
skuespillet.
Det vil også udfordre mig personligt, da
jeg skal præsentere skuespillet for forældrene, når det skal fremføres.
Hvordan:
Jeg laver i samarbejde med min chef en plan over ugerne op til, så det er klart,
hvornår jeg skal undervise de forskellige klassetrin.
3. Mål: Computer undervisning for min
klasse
Hvorfor:
Jeg har hver mandag en lektion med min klasse som hedder computer. Her skal jeg
lærer børnene, hvad der er muligt at lære om computere. Det er meget anderledes
fra i Danmark, da mange af børnene aldrig har rørt ved en computer før. Dette
er relevant, da jeg vil skrive projekt om teknologi i hverdagen, når jeg kommer
hjem. Og igennem disse undervisnings timer vil jeg få et indblik i hvordan
børnene håndtere computere her i Uganda.
Hvordan:
Jeg vil lave en plan for lektionerne, gennemføre undervisningen og reflektere
over forskellene imellem Danmark og Uganda.
4. Mål: Brugen af ny teknologi. Observation.
Hvorfor:
Da jeg vil skrive et projekt om teknologi (eller mangel på samme) når jeg
kommer hjem, er det relevant for mig at observere brugen af teknologi i
hverdagen. Kan man klare sig uden og hvad er forskellen på DK og Uganda.
Hvordan:
Jeg vil igennem samtaler med lærerne og chefen hører om, hvordan de bruger ny teknologi
i hverdagen, computer, mobiltelefon, kameraer m.m., og af denne vej indsamle
empiri, så jeg når jeg kommer hjem, kan lave en sammenligning med forholdene i
Danmark.
5. Mål: Observationer af kulturen på
institutionen
Hvorfor:
På skolen er der mange forskellige nationaliteter, både blandt lærere og
elever. Mit mål er derfor at observere deres hverdag. Giver det pædagogiske
problemer, at de er fra forskellige kulturer eller er dette en fordel for
skolen og undervisningen og hvordan.
Hvordan:
Observere, interviewe og indgå i den pædagogiske hverdag.
6. Mål: Montessori pædagogikken.
Hvorfor:
Dette er oplagt for mig at lære mere om, da jeg har en forestilling om at
det virkelig fungerer. Samtidig er det vigtigt for at få en forståelse af
hverdagen på skolen.
Hvordan:
Jeg vil læse relevant litteratur og have samtaler med lærerne og min chef
på skolen
7. Mål: Ugandisk kultur
Hvorfor:
Dette vil give mig en bedre forståelse for hverdagen.
Hvordan:
Jeg vil leve i Uganda i 6 måneder, bo hos en familie, arbejde i en institution,
besøge forskellige skoler og børnehjem. Jeg vil være åben for deres kultur og
derigennem håbe på, at jeg kan lære og forstå.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar