Alt
på denne skole er styret af en ”læseplan” som chefen har lavet. Lærerne har
derefter mulighed for at komme med indvendinger og forslag til hvordan de opnår
de forskellige mål for semesteret. De laver nye mål og planer hvert år, så de
udvikler børnene så meget som muligt. Der lægges stor vægt på at børnene skal
udvikle deres kreative side imens de lære almindelig ting som at læse og
skrive, derfor er der en masse montessori redskaber de kan lege med, imens de
lærer igennem leg.
Denne skole gør stort indtryk på mig fordi til at de lærer
børnene at tænke selv, denne kreative side er så vigtig, det er ikke kun at
kunne male et billede, men også deres måde at lege på i frikvarterene. Andre
skoler her i Uganda, lærer ikke børnene at tænke selv, omvendt er alt deres
undervisning passeret på at børnene skal lærer alt undervisningsmaterialet
udenad. Dette bliver gjort ved, at der kommer alt for mange børn ind i et
klasselokale og så skal de gentage alt hvad læreren siger. Efter at have
oplevet både den typiske Ugandiske skole og så denne Montessori skole, kan jeg
se hvor vigtigt det er at følge op på denne kreativitet. Samtidig er et
virkelig spændende projekt (til min næste rejse til Uganda) at få disse skoler
til at arbejde sammen, så både lærerne lærer af hinanden, men også at flere
børn vil få udviklet deres identitet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar