Sider

torsdag den 9. januar 2014

Institutionen

Alt på denne skole er styret af en ”læseplan” som chefen har lavet. Lærerne har derefter mulighed for at komme med indvendinger og forslag til hvordan de opnår de forskellige mål for semesteret. De laver nye mål og planer hvert år, så de udvikler børnene så meget som muligt. Der lægges stor vægt på at børnene skal udvikle deres kreative side imens de lære almindelig ting som at læse og skrive, derfor er der en masse montessori redskaber de kan lege med, imens de lærer igennem leg.


Denne skole gør stort indtryk på mig fordi til at de lærer børnene at tænke selv, denne kreative side er så vigtig, det er ikke kun at kunne male et billede, men også deres måde at lege på i frikvarterene. Andre skoler her i Uganda, lærer ikke børnene at tænke selv, omvendt er alt deres undervisning passeret på at børnene skal lærer alt undervisningsmaterialet udenad. Dette bliver gjort ved, at der kommer alt for mange børn ind i et klasselokale og så skal de gentage alt hvad læreren siger. Efter at have oplevet både den typiske Ugandiske skole og så denne Montessori skole, kan jeg se hvor vigtigt det er at følge op på denne kreativitet. Samtidig er et virkelig spændende projekt (til min næste rejse til Uganda) at få disse skoler til at arbejde sammen, så både lærerne lærer af hinanden, men også at flere børn vil få udviklet deres identitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar