Sider

torsdag den 9. januar 2014

Kulturen

Skolen er ikke forbeholdt nogle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper. Vores chef som startede skolen for 6 år siden, har bevidst besluttet at børnene ikke skal bede i skoletiden eller at de skal følge en bestemt trosretning. Hun vil have plads til så mange forskellige nationaliteter som muligt og det lykkes for hende. Der er nu også nogen som vælger denne skole fra, af samme grund, fordi det går imod normaliteten hernede
Julen bliver fejret og er meget betydningsfuld her i Uganda. På skolen bliver der pyntet op, vi laver et fantastisk jule stykke og et julemarked, hvor de sælger lidt ting som børnene selv laver.
Forældrene inddrages i alt hvad der sker på institutionen, uden forældrene havde institutionen aldrig kørt så godt, det er dem der har sponsoreret mange af de redskaber de har. Lederen mener det er vigtigt med et godt samarbejde mellem forældre og lærer for at børnene får mest muligt ud af deres skolegang.
Lederen bestemmer meget og tager mange beslutninger uden de ansatte, men hun giver også udtryk for at de sagtens kan komme med indvendinger hvis de ikke er enige eller har gode ideer. De holder forældremøder og har et forældreråd, som holder møder et par gange om året, om hvad skolen mangler og hvordan det går.
Montessori skolen er på mange måder anderledes end de lokale skoler i Uganda. Det handler normalt om udenadslære og disciplin igennem kæft, trit og retning. På montessori skolen handler det om barnet og dens relationer til de andre børn. De går meget op i læring igennem leg – alle montessori redskaber er lavet til at de leger, på en måde, så de ikke opdager at de lærer. De går meget op i kreativitet og børn egenskab til at tænke selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar